Sunday, January 20, 2013

Hidup Ini Umpama Dua Permukaan Duit Syiling

Hidup ini umpama dua permukaan duit syiling yg mana satunya berupa dugaan manakala yang lainnya berupa nikmat dan apabila duit syiling dilambung ke udara,lalu jatuh anda tidak tahu sama ada anda akan mendapat muka atau ekor. Ada ketikanya anda mendapat masalah yang tidak menyenangkan tapi pada waktu yg lain anda mendapat pula perkara positif yg menyenangkan. Anda tidak pernah tahu apa yg bakal terjadi di masa hadapan. Dan anda tidak perlu tahu tentang halitu.Anda mesti tahu apa yg perlu anda lakukan di saat dugaan menimpa atau disaat menerima nikmat.Kita selalu berada dalam salah satu dari dua bentuk persoalan ini, sama ada susah atau senang,sedih atau bahagia.Inilah yg  terjadi dalam hidup kta.Hidup ini umpama lembah dan bukit yg terhampar di hadapan kita,jalan yang naik dan turun.Hidup tidak pernah terlalu sempurna sehingga kita selalu berada di atas, tidak pernah terlalu sempurna sehingga menawarkan jalan yang rata tanpa lubang sama sekali.Namun hidup juga tidak pernah terlalu buruk sehingga meneggelamkan seseorang terus menerus di dasar jurang kehidupan.

Kalaupun ada orang yang hidupnya terus melonjak naik dan tidak pernah jatuh, itu tidak bererti dia tidak diuji sama sekali.Boleh jadi keuntungan dan keseronokan itulah yg menjadi ujian dalam hidupnya.Mungkin kejayaan itu melalaikan dan menghancurkan dirinya di saat-saat akhir. siapa tahu kan? Orang yang naik terlalu tinggi juga boleh jatuh terhempas dan lebih terasa sakitnya,jika dibandingkan dengan org lain.Kalaupun dia tidak jatuh pada masa hidupnya didunia , namun dia boleh jatuh dan turt hancur di alam kematiannya, kecuali ujian kesenangan itu tidak menjauhkannya dari nilai-nilai hidup yang hakiki. Begitu juga sebaliknya,jika ada org yg hidup menderita di dunia,mungkin diakhir hidupnya akan mendapat kebahagiaan, atau dia mendapat ganti yg lebih baik pada kehidupannya sesudah mati. Orang2 yg beriman memang mengaitkan kehidupannya di dunia dengan kehidupan di alam kubur kelak.Ini merupakan kemestian yg memungkinkan keadilan menjadi sempurna dan perbuatan manusia memiliki erti dan bermakna.

JANGAN KHUATIR

kita tidak perlu risau dengan ujian dan persoalan yang kadangkala datang dalam hidup kerana itu semua lumrah kehidupan dan tidak perlu dikhuatirkan.Mungkin wajar jika perasaan khuatir hadir ketika  kita mengetahui sesuatu yg buruk akan terjadi, tetapi janganlah  terlalu rungsing sehingga mengganggu kehidupan seharian kita .

sungguh aneh jika seseorang merasa takut untuk menghadapi maut,hanya kerana doktor telah mengesahkan dia terkena penyakit jantung atau barah yg boleh membawa kepada kematian. Siapakah yg boleh memastikan org yg sihat akan berumur panjang lebih daripada org yg terkena  penyakit jantung atau penyakit serius yang lain??? Jadi, tidak perlu terlalu khuatir  terhadap apa yg mungkin terjadi dan jalanilah hidup ini seperti biasa, tetapi tetap berwaspada  terhadap apa yg mungkin  kita hadapi. (apalahdayaku ! hnya perlu terus berdoa )

Begitu juga ketia ujian tiba-tiba menimpa kita ,jangan lalai dan lupa diri apabila mendapat kesenangan dan jangan berputus asa jika ditimpa dugaan. Bila sesuatu dugaan melanda, seberat manapun dugaan itu,janganlah mengeluh atau menyalahkan sesiapa ,malah kita perlu belajar  menerimanya dengan hati yang terbuka dan belajar menerimanya dengan penuh kesabaran dan keredhaan.Jangan kita menyalahkan ALLAH SWT yg telah menetapkan ujian itu, dan jangan pula kita menyangka yg tidak baik terhadapNya kerana ALLAH lebih mengetahui  rahsia disebalik  dugaan tersebut  sementara kita tidak mengetahuinya.

Kita sering mengeluh dan marah di atas kejadian yg menyakitkan yg menimpa diri kita.Bertapa kita enggan menerima dugaan yg datang, sementara nikmat yg ada jauh lebih banyak. Secara sedar atau tidak, kita sering berprasangka buruk padaNya kerana kesukaran yg kita deritai. Apakah ini semua memberi kebaikan kepada kita dan membuat keadaan kita lebih baik ?? 
Kita akan mendalami persoalan ini dengan lebih jauh....

No comments: