Monday, December 3, 2012

" lebih pandai menulis dari bercakap "

assalammualaikum..
saya di rumah mejadi anak tunggal
menemani mak dan abah....adik2 dan abg bekerja dan menuntut ditempat lain
okey jer..tenang jer kat rumah nie..hikk
musim cuti sekolah..cikgu2 pun bercuti..best!! masa merehatkan minda
tak perlu berjalan atau bercuti jauh2
dirumah pun okey ! enough said
entah..sejak dua menjak nie
tangan nie..suka pulak mengupdate blog..dan membaca blog org lain
tp bukan semua blog saya suka baca..pilih2 jugak2
dan selalunya sy akan baca blog yang sama...
percaya atau tidak..sy telah mengikuti dan membaca satu blog nie..hampir 5 tahun..sejak sy menjumpai blog tersebut..sehingga ke hari ini sy masih membacanya ._.
dan..u want to know something..i buat blog sendiri pun sebab i nak post comment dekat blog yg i suka baca nie..erm..sebab org yg tak der blog sendiri..x bleh comment kat blog dia (=,=), so kalau tak salah pada tahun 2008..masa tue semester 6 di upsi..sy buat blog sendiri..cuba2 buat..akhirnya wujudlah blog www.tautanhati-bintangtimur.blogspot.com, atau namanya cahaya bintang timur ;)

why i'm so excited with this blog?? u may ask me..ape nama blog tue? knapa suka sngat baca blog tue?---> my answer is : it's not a secret, i just dont want to tell you ;) 

org yang x bising, atau kecoh atau begitu ramah..kebanyakannya mereka suka menulis..dan selalunya pada pemerhatian saya..mereka bukan menulis sesuatu yang kosong dan tiada isi..bukan hanya luahan perasaan sahaja..walau ada pun tentang luahan perasaan..pasti akan dikaitkan dengan quotes, mutiara kata, hadis, logik akal..dan ilmu agama ;) this is what i like...^^

zaman belajar di upsi dulu..x ramai org yg pandai buat blog sendiri..tapi sekarang, believe it or not..my student yang form one n form two pun dah ada blog ._., hebat sekali..tapi majoriti blog mereka berkisarkan masalah cinta, mereka menjadikan blog mereka sebagai medan meluahkan perasaan sedih, gembira, geram dan sebagainya..yeah..kadang2 ada jugak meninjau blog mereka..x lain x bukan..bnyak yg membicarakan tentang cinta..dan tidak dikaitkan dengan ilmu bijak pandai, mahupun ilmu agama..hnya cmenceritakan kisah cinta mereka ---> itu hak mereka, pelajar sekarang suka cakap.." hak individu !! who cares ? okey..mmg hak mereka..saya tidak meninggalkan apa2 comment di blog mahupun di fb mereka..hnya menjadi pemerhati bisu...di luar kawasan sekolah, setiap plajar punya pivacy masing2 ;)


blog saya ? tak terlepas dari menulis soal cinta..( kata dekat org, sy pun sama)..tp gaya penulisan tak sama macam pelajar2 saya..bak kata pepatah saya lebih makan garam dari mereka..jadi saya sedikit matang rasanya dalam menulis soal hati dan soal cinta ;) <----> tujuan blog nie tulis yg pertama adalah sebagai medan untuk meluahkan rasa hati, mengaitkan apa yg terjadi dengan hikmah yg ALLAH janjikan..sebab setiap sesuatu yg berlaku tue,,baik atau buruk..pasti ada hikmahnya..cuma bezanya sama ada kita mampu membuka mata dan hati atau tidak untuk melihat hikmah tersebut ..sebab tue juga saya pernah terbaca satu hadis " beruntunglah org y beriman, bila gembira ia bersyukur, bila sedih ia bersabar ", semoga apa yg ditulis sedikit sebnyak ada faedah pada pembacanya , mcm saya suka membaca blog itu..pasti ada org lain jugak yg suka baca blog "ini"..mudah mudahan..sy jauh dari sifat mahukan penghargaan manusia..dan sifat yang org kata "nak tunjuk baik "--- mintak dijauhkan dari hati ini 

okey..blog yg menjadi pilihan saya adalah blog a_ _ _ _ _d_ _ _ _ _.blogspot.com, tuan punya blog tak pernah tahu saya membaca blognya, tuan punya blog mungkin tak pernah kenal saya, tapi saya kenal dia...mysteri di sini ;)
persoalannya kenapa hasil tulisannya menjadi pilihan ?
1) kerana dia org baik2 , datang dari keluarga baik2
2) kejujurannya dalam penulisan dapat dirasai..bukan buat2..atau nak tunjuk baik
3) dia mengaitkan setiap apa yg terjadi pada dirinya adalah dtgnya dari ALLAH
4) dia kaitkan kehidupan dengan hadis, dan firman ALLAH
5) dia tidak hnya menceritakan sesuatu yang baik dalam dirinya..dia juga menceritakan kelemahan pada dirinya..namun kelemahan itu sekali lagi disulamkan dengan takdir dan kehendak ALLAH..dan disitu saya dapat lihat..kelemahan itu sebagai kelebihan ;)

----> alhamdulillah, subhanallah,ALLAHU AKBAR <---------- p="p">
p/s : teruskan menulis blog anda, sebab saya peminat blog anda, dari kejauhan saya akan terus menyokong dan mendoakan anda 



No comments: