Saturday, December 1, 2012

TODAY IS 2 DECEMBER 2012

Wahai diriku  dan sekalian manusia
bersyukurlah kerana anda masi boleh bernafas
bersyukur la kerana anda masih boleh melihat
cuba pejamkan mata..gelapkan?
cuba byangkan satu hari anda x boleh melihat
mesti pada ketika itu anda akan berkata..YA ALLAH, aku x nak apa2 lagi...aku cuma mahu melihat ;(
subhanallah..itulah aku dan manusia sekalian alam

kenapa sukar sngat kita nak redha dan bersyukur?
kita jarang mensyukuri apa yang dah jadi milik kita
kita selalu melihat apa yg org lain ada
dan sampai bila2 la kita tak akan puas
astaghfirulllahalazim
ibarat air laut yang masin
semakin kita minum air laut tue semakin dahaga la jawabnya
semakin kita ikutkan nafsu dan keinginan kita
semakin x puas la jawabnya
hati pun semakin tak tenang 
jadi nak buat ape?

1) jadi diri sendiri..selalu bersyukur, ALLAH dah jadikan kita sebaik2 kejadian, kalau kita rasa kita kurang..tapi ALLAH x kejam, ALLAH juga kurniakan kita kelebihan..jadi kenapa asyik nak fokus pada kekurangan..cer tengok kelebihan yang ALLAH bagi..dan gilapkan kelebihan itu menjadi bintang yang bersinar ;)

2) tabiat..suka melihat rumput org lain lebih hijau dan indah dari rumput sendiri...hmmmm..biarlah dia..selalunya macam tue la..yg org lain kita tengok indah jer..tp apa yg kita ada nie..x nak disyukuri langsung..lagi2..senang dapat, bila ALLAH tarik balik macamana? hmmm.dengar nie..setiap org ada ganjarannya tersendiri..ada rezeki, jodoh dan keistimewaan yang diberi..itu rezeki dia, rezeki kita pun ada jugak..cer buka mata luas2..ingat balik,,berapa bnyak keistimewaan yang telah dikurniakan pada kita..kenapa kita tak sedar semua tue ? bnyak..sangat banyak..cuba senyum sikit...;)

3) lagi satu..selalu tnya..kenapa ALLAH lambat makbulkan doa kita..selalu buatkan? selalu terfikirkan? subhanallah..sabarlah duhai hati..sesungguhnya ALLAH itu maha mendengar, DIA dengar isi hati kita, Dia tahu apa yg kita perlukan..sabarlah..sabarlah..senyumlah..senyumlah..dan syukurlah...jom ucap alhamdulillah...kita manusia biasa, selalu terjadi apa yg kita harapkan tidak terjadi..kita kecewa sangat2.  kita sedih..kita menangis semahunya ( ingat lagi tangisan itu.pada 2008...sy menangis semahu2nya kerana disingkirkan dari tinggal di kolej..pastu kena cari rumah sewa sorang2..sedih sngat bila rasa sy x patut disingkirkan..sebab 3 tahun berturut2 sy menjadi exco di kolej tersebut, cuma pada tahun akhir sy x begitu aktiif di kolej..di tambah pula pada tahun terakhir itu..ahli JMK di kolej org2 baru yg mmg x mengenali saya...apatah lagi sumbangan yg pernah saya sumbangkan ;( ---> tapi ALLAH itu maha besar... kita menangis sebab kita rasa perancangan kita adalah terbaik, kita mengharap..tapi ALLAH SWT punya rencana yang lebih baik buat diri kita..yer..siapa tahu kemana takdir membawa kita..setiap saat dan detik kita merancang, namun adakah semuanya berjalan seperti yang dirancang? sungguh..yakinlah perancangan ALLAH itu adalah terbaik..ajarlah hati jangan terlalu berduka bila apa yg dicita tidak kesampain, bila diri dianiaya ..kerana apa yg berlaku kepada kita..semuanya dalam pengetahuan ALLAH dan atas izin ALLAH..bersabarlah duhai hati..nantikan kebaikan ALLAH..oh yer..kisah disingkirkan dari kolej..subhanallah, kehidupan saya lebih selesa dan bahagia bila berada di rumah sewa..rumah yng 2x ganda lebih selesa dan cantik..ditambah pula dengan hanya berkongsi dengan 2 orng housemate..awesome..;)

................................mahu tahu cerita ?..........today 2 dec 2012 my crush melangsungkan perkahwinan dengan cinta hatinya ._. hmmm do i have a crush? sayer seorang yg suka bercinta ker? hmmm..no..im not..he is the one yg saya pernah cuba menerima cintanya 2 years ago..because when i'm realise i have to...sebab umur dah 24...masa zaman belajar mmg sy ibarat org yg x der perasaan..no couple! mak and abah pun selalu pesan no couple..blajar rajin2, nnt dah besar boleh tolong mak n abah..sy cukup pegang pada amanah ini, memandangkan kami bukan orang senang..sy tahu amanah itu harus saya pikul sebaik mungkin untuk mengubah nasib keluarga..dan akhirnya setelah saya ketepikan soal cinta, setelah saya ketepikan hidup bersosial antara lelaki dan perempuan and i finally success..and now saya seorang CIKGU yang graduated dalam biologi..dua tahun bekerja..sukarnya juga menerima kehadiran seorang lelaki dalam hidup..nak cari org mcm abah..org yang boleh jaga dan ambill berat..bukan sesuatu yang mudah..bukan sekadar suka-suka..bukan sekadar untuk bercouple tanpa tujuan perkahwinan..........

akhirnya,,berjaya seorang lelaki kacak, punya kerjaya yang baik, baik budi pekertinya (dimata sy pada ketika itu )..melamar untuk berkawan dan memberi komitmen untuk mengenali hati budi masing..yang tujuannya untuk berkahwin !! yes that what i want..dan pertama kalinya sy juga turut memberi komitmen..bermesej, berjumpa..namun tetap menjaga batas pergaulan..tapi...errrrrrrrrr...sukar sebenarnya mengetahui isihati dan keikhlasan hati seorang lelaki ..

sedih jugak la bila :
1) sy tidak kisah perjalanan jauh..pergi dan ambil beliau..berulang alik dengan kereta saya, tanpa menghiraukan duit minya..yeah..untuk apa berkira kan? xpe x kisah

2) pergi mana2..mesti teringat nak belikan buah tangan,,untuk dia dan keluarganya..belikan dan bagi hadiah;)

3) opss..tolong semak assingment? nie paling hebat...sy mintak tolong sahabat sy, seorang guru BM untuk semak assigntment dia, sy bayar pada kawan..dan sy semak untuk kali kedua..tak tidur malam, dan betulkan semula..dan hantar padanya ( hebatkan..yes..first comitment as a future wife..haha... i know i'm stupid )

4) " awak..tolong kejut saya pukul 3.30 pagi..sy ada qiamullail kat kem malam nie, semua kena pergi " ---> okey..sy x tidur malam, kunci jam pukul 3.15 pagi sebab nak kejutkan dia..

5) dan akhirnya saya diberitahu, i have no more facebook, sebab sy dah jumpa jodoh yg saya cari..x perlu berfacebook2 lagi ( wow..okey no more facebook..)....but i finally catch him..rupanya dia ada facebook, cuma saya telah di BLOCK !!... sebab musababnya..x tahu, x boleh fikir masa tue ._.

6) akhirnya..dia menjauh,masa membina jarak..dan jarak membina tembok...dengan alasan saya busy, sedang berkursus dsb..putusss..( april 2012)

7) senyap tanpa berita..until november 2012..dapat berita dia sebenarnya dah bertunang pada jun 2012 dan akan berkahwin pada 2 DEC 2012 ( TODAY !!)

.......poor  me.....but i know..mcm kisah disingkirkan kolej tadi..pasti ALLAH menjanjikan sesuatu yang lebih baik, lihat hikmahnya..mmg terlalu bnyak hikmah dan pengajarannya..;)

meh baca post nie---->

 " ORG YANG MENYEDARI BAHAWA PILIHAN ALLAH ADALAH YANG TERBAIK, AKAN MERASA BAHAWA MUSIBAH APA PUN TERASA RINGAN, DIA AKAN SENTIASA MENANTIKAN KEBAIKAN ALLAH DAN TAK PERNAH BERSEDIH  DENGAN APAPUN YANG TERJADI. SEMUA ITU DISEBABKAN OLEH KEYAKINANNYA TERHADAP KEBAIKAN, KEMURAHAN DAN PILIHAN ALLAH. PADA SAAT ITULAH, KESEDIHAN, KEGUNDAHAN DAN KESEMPITAN HATI AKAN LENYAP, DAN DIA MENYERAHKAN SEMUA PERKARANYA KEPADA TUHAN YANG MAHA TINGGI. TIDAK ADA ISTILAH TIDAK MENERIMA, MENENTANG  DAN MURUNG, TETAPI SEBALIKNYA BERSYUKUR DAN BERSABAR HINGGA AKHIRNYA NANTI NAMPAK AKIBATNYA DENGAN SENDIRINYA DAN MENDUNG MUSIBAH ITU BERLALU " 


No comments: