Sunday, February 24, 2013

"Anak Kecil "

Pernahkah anda mendengar seorang anak kecil membantah keputusan orang tuanya ? Orang tua memaksa dia makan ubat yg sangat pahit demi untuk menyembuhkan  si anak yang sedang sakit, Tetapi si anak menangis dan marah-marah. "ibu jahat ! " Pekiknya marah sambil menangis. Pada pendapat anda, adakah si ibu benar-benar seorang yg jahat atau si ibu sedang bertungkus-lumus berusaha untuk kebaikan anak itu ? Ya, saya yakin kita sepakat dengan jawapan yg sama. Si ibu sama sekali tidak berbuat jahat pada si anak, malah dia hendak menyembuhkannya anaknya  dari penyakit yg berbahaya. Jadi kenapa pula  anak itu menangis dan marah-marah ? Mengapa dia menuduh ibunya berlaku tidak baikpadanya ? Ya, saya juga percaya jawapan kita kali ini juga sama, kerana anak itu masih kecil dan belum mengerti. Kemampuan berfikir dan ilmu yang dimiliki si anak belum mampu menjadikannya  memahami hakikat  dari tindakan si ibu, sehingga kebaikan dilihat sebagai keburukan.

kelak jika si anak dewasa, dia pasti memahami dan tidak lagi  menyatakan bantahan, malah dia akan menerimanya dengan penuh rasa terima kasih. Semua kesakitan dan penderitaan adalah untuk kebaikan anak itu. Walaupun meronta dan menangis  minta dilepaskan, dia tetap akan disuntik dengan jarum suntikan. Semua demi kebaikannya, kebaikan yang belum difahaminya pada ketika itu.

Kebaikan kadangkala terasa menyakitkan, ingatlah perkara itu baik-baik. Kita perhatikanlah keadaan kita seharian. Hitunglah keluhan-keluhan serta nada bantahan kita terhadapNya. Tidakkah kita akan dilihat seperti seorang anak kecil ?

tidakkah kita merasa malu dengan keadaan diri seperti itu? Allah adalah tuhan semesta alam, Tuhan yg maha mengetahui dan kita hanyalah hambaNya. Allah mengetahui dan pengetahuanNya tidak boleh dibandingkan dengan doktor atau ahli nujum sekalipun.

Sebagai seorang hamba, kedudukan kita terhadapNya jauh lebih rendah dibandingkan kedudukan  seorang anak dihadapan ibu atau doktor.....


p/s : olahan dari buku " Bila ALLAH Menduga Kita "

No comments: