Thursday, February 21, 2013

"orang yg tepat "

rindunya pada wajah itu
keliru sendiri adakah ini fitrah atau fitnah
balik dari sekolah
memandu laju, membelah senja merah
indahnya permandangan yang aku lihat
senja merah kekuning-kuningan
melalui jalan batu kurau-ulu sepetang-kamunting
perjalanan terasa dekat, kerana laluan itu, laluan biasa bagiku
jalan yg lurus membuatkan aku memecut laju
kalau mak kat sebelah, mesti mak "bising" dan membebel
sebab mak sayangkan aku
tp tak per aku yakin perjalanan nie selamat
jangan risau mak...

huuuuh...mengeluh lagi,
mataku sesekali memandang kereta di laluan berlawanan
mataku cepat menangkap setiap kereta mewah putih yg lalu
lantas aku lihat plat keretanya..ohhh..bukan
dah lama x selisih dengan kereta itu,
dah lama x tengok wajah itu..
ini fitrah atau fitnah???
bukan keretanya yg aku panjang
sejak si polan hanya memandu kereta lama lagi, aku seperti terpukau
dengan apa yg aku lihat, magic..

masa terus berlalu, umur terus meningkat
apakah pengakhirannya
aku tahu ini suatu rahsia
cukuplah ALLAH sebagai penolongku
aku solat sitikharah..agar gusarku redha
aku bngun seawal lima pagi untuk bercinta dengan maha pencipta
" ya ALLAH, cukuplah engkau sebagai penolongku, berikan aku pertunjukmu"
hari pertama aku mimpi "naik kapal terbang"
hari kedua aku mimpi wajah itu tersenyum padaku
hari ketiga aku mimpi wajah itu lagi
hari keempat aku mimpi "rokok"
aku menafsir mimpi..mungkin ini pertunjuk..mungkin juga mainan tidur
pesan nabi : bersangka baiklah pada tuhanmu
aku panjatkan doa pada maha penyayang, "jadikalah jodohku itu mampu mendekatkan diriku padaMU, berikanlah aku pertunjukmu,aku yakin engkau sedang mengaturkan sesuatu yang terbaik buatku
aku takut , aku hnya menyatakannya
tapi tidak benar2..meyakininya
aku yakin ya ALLAH..engkau mendengar jerit perih hati ini (senyum sikit)

17 FEB 2013, aku ke rumah pak lang untuk tujuan menghantar arnab ( si putih)
selepas makan soto yg sedap
mak lang lantas berbisik " dik da. jom g rumah tok su sebelah tue"
aku tahu tok su tue bomoh/ boleh ubat org
aku : "nak buat aper? dik da bukan sakit pun"
mak lang : "jom la, suh tok su tue buat minyak ker, bedak ker"...(aku paham maksud mak lang)
aku : "x nak lah..lain kalilah..malulah"
mak lang : " eii..beratus org datang berubat, nak malu aper..jom la"
........................> aku ikut juga membontoti mak lang <------------------------- p="">
di rumah tok su :
mak lang : tok su, cer tengok sikit dik da nie, tolong buat minyak ker, bedak ker
tok su     : owh..x per, nanti tok tolong buat minyak..nie tok tengok muka nie..ada "gangguan" sikit
aku        : hah ? gangguan ????
tok su    : hmmm..ada la gangguan skit, muka nampak gelap, tak berseri..orang x mau dekat
aku        : ( sampai hati, teruk sangat ke muka aku )
tok su    : adalah tue..org dengki, kadang2 balik waktu senja, lalu kat tempat org kena bunuh..
aku        : (aishhhhhhhh, abis tue org yg tak kahwin tue..semua ada gangguan ker,,waaa..)

............................> mak lang dah risau, mak apatah lagi, <..........................................

tolonglah,
andai aku boleh beritahu pada dunia
aku memang nak kahwin
tp dengan lelaki yg aku redha agama dan akhlaknya
mak tanya lagi : cubalah dulu..tak kenal lagi, macam mana nak tahu akhlakhnya?
semoga mak faham
semoga mak lang faham
hanya aku sorang jer faham
dan ALLAH juga faham

bukan degil x nak terima org lain
bukan sombong nak reject org lain
tp ...yeah, jawapannya kerana "orang yang tepat" masih belum hadir
aku masih juga mendiamkan diri
dengan harapan " orang yang tepat" itu faham
semoga ALLAH memberitahuNya
dialah "orang yang tepat"
hadirlah kepadaku, aku menantimu
walau aku pernah terpaku pada wajah dan susuk tubuh itu..
dan keprihatinannya yg aku kagumi
namun..kenapa lambat benar rasanya aku menerima "lamaran" itu
aku akan terus menunggu...mana tahu satu hari nanti...wajah itu akan menemui ku
mungkin..
kalau x pun, maknanya ada kehidupan lain yg lebih baik buat diriku dan dirinya
mungkin kami berdua akan didatangi oleh "orang yang tepat" buat diri kami

teruslah berdoa, teruslah kuat, teruslah jaga diri sendiri
raihlah cinta ALLAH,
mungkin masa akan menentukannya
kita memang rimas dengan keadaan ini
kadang2  sedih bila orang sekeliling tidak faham
aku tahu mereka cuba untuk faham
namun mereka tak faham, sefaham empunya diri
aku rela bergini, sehinggalah akhirnya aku menemui "orang yang tepat"
dialah "orang yang tepat itu".. org yg aku redha agama dan akhlaknya..
sesungguhnya pemilik tulang rusuk tak kan pernah bertukar
bersabarlah..


No comments: