Monday, February 4, 2013

zaman sekolahku, dan zaman mereka bersekolah..berbeza

dua pelajar perempuan di tempat saya mengajar telah dua kali ditangkap kerana kesalahan berdua-duaan dengan pelajar lelaki tingkatan 4 . Mereka seolah-olah tidak serik dengan tindakan yg diambil dan juga tidak malu pada diri sendiri, guru2, rakan2 mahupun ibubapa. Kaunseling telah diberikan kepada mereka..namun malangnya sekali lagi mereka ditangkap atas kesalahan yang sama. 

sebagai guru aku rasa terpanggil untuk meneliti dan mengkaji kes ini..aku baca surat pengakuan mereka..kedua2 pelajar perempuan ini mengaku ponteng kelas dan berborak2 hampir dua jam di kelas kosong di tingkat atas. Apa yg kamu buat ? jawapannya hanya bersembang kosong..hmmm, sanggup poteng kelas hampir tiga waktu kerana begiu teruja untuk bersembang kosong dengan senior...aku teliti lagi kes ini, jiwaku cuba memahami gelojak rasa para remaja,, tertarik dengan lawan sejenis dalam usia remaja..satu perkara biasa yang  siapapun pasti  akan melaluinya..aku tak nafikan,,, aku mengamati wajah mereka, minda rasionalku mengatakan yg mereka tetap bersalah dalam hal ini...kerana manusia dikurniakan nafsu, namun manusia juga dikurniakan akal fikiran untuk berfikir mana yang baik dan mana yang buruk, benteng itu ada pada diri dan iman seseorang..seharusnya mereka cuba untuk bermujahadah..melawan perasaan..bukan "memberi" dengan begitu mudah..pelajar  ini bukan pelajar lemah, mereka pelajar yang berpotensi untuk cemerlang..salah seorangnya pemain bola jaring...

aku baca lagi pengakuan mereka, mereka mengaku membenarkan "lelaki aka senior" itu menyentuh tubuh mereka..sayangnya. inilah yg dikatakan bila berdua-duaan pasti ada yg ketiga. Aku kesal kerana aku juga seorang perempuan..untung sungguh lelaki itu..sewenang2nya dia menyentuh sesuatu yg tidak berhak baginya,,apakandaya atas hasutan syaitan dan kebodohan pelajar perempuan ini. Pastinya syaitan sedang ketawa berdekah-dekah...

Kali kedua mereka ditangkap kerana ponteng kelas pukul 12, dan dimaklumkan sedang melakukan aksi "tarik-menarik" di tepi pagar sekolah, macam drama hindustan,,, kali ini kes ini dipanjangkan, aku hanya menjadi pemerhati dari jauh, melihat mereka disoal oleh tuan pengetua, dalam hati berasa sungguh kasihan dengan mereka, bukan kasihan kerana mereka dimarah, namun kasihan kerana kurasakan mata mereka menjadi buta dan tuli, tiada benteng yang kuat sehingga diri mereka dijajah ibarat air bah yg menyerang sawah padi...habis tenggelam ! ibubapa dipanggil atas kesalahan yg anak mereka lakukan..kasihan lagi kepada bapa mereka, wajah yg tua, bertambah kerut dengan masalah anak-anak..dimana silapnya, kesalahan mungkin tidak adil jika dijatuhkan seratus-peratus pada anak2 sahaja..tak kejam rasanya, aku mengatakan didikan dari rumah sedikit sebanyak menyumbang kepada apa yg terjadi pada hari ini...muhasabah diri sendiri...sungguh bnyaknya tanggungjawab sebagai hamba ALLAH, sebagai ayah, ibu, anak, guru, abang, kakak, kawan dan masyarakat ! betullah setengah orang ada mengatakan bahawa "mati itu adalah satu kerehatan "

hari demi hari..terus berjalan, semakin berjalan, semakin menghampiri tarikh kematian..hanya iman di dada, membantu diri kita melangkah penuh keyakinan dan ketenangan dalam keupayaan yg semakin berkurang. Apapun hukuman merotan perlu dilakukan..ini satu tindakan kilat untuk memberi kesakitan kepada mereka, biarkan mereka menangis..biarkan mereka takut untuk melakukannya lagi..lalu perlu disulamkan pula dengan nasihat, kaunseling dan doa agar hati mereka terbuka untuk berubah.

aku pernah ditanya oleh seorang ayah yang mana anaknya dtangkap kerana kes buli dan merokok :

ayah pelajar : cikgu, saya dah pukul anak saya, saya dah bagi nasihat, saya dah bagi kebebasan dan bukan menyekat hiburannya, saya rasa saya dah lakukan semuanya, tp dia tetap ulang juga kesalahan dia,apa langkah atau cara terbaik yg saya nak buat ? buntuuu

aku terdiam seketika...hmmm, lantas aku menjawab : kita dah usahakan semuanya, aku juga buntu sebenarnya..namun jawapan terbaik yg dapat aku berikan ialah... " pak cik doakan dia "

...................................................................................................................................................................

kembali kepada kes tadi :
aku terpanggil untuk mengetahui siapa pelajar senior yg terlibat dalam kes dua pelajar perempuan ini, lumrah dunia pelajar perempuan sukakan lelaki yg hebat, hensem  dan ada kelebihan yg banyak ..siapa lelaki ini yer? mai nak tengok skit..

dalam kereta : ( aku berdiskusi dengan cikgu zuleha )

aku : saper lelaki tue zuha ?
zuha : zaki, budak F4
aku : laaa..zaki yg kelas.... tue? (budak kelas belakang)
zuha : a'ah, ni mesti ayat dia power
aku : hmmm peliklah budak sekarang nie..masa saya sekolah dulu, saya suka org yg hebat
zuha : tue la..masa kita sekolah dulu kalau admire pun mesti admire senior2 yg hebat kat sekolah
aku : dulu masa saya form 4 saya ada minat kat senior saya nie... baik, BADRI sekolah, pengawas sekolah, yang paling saya kagum dia selalu bangun seawal 5 pagi dan baca al-quran di siaraya. jadi semua budak asrama akan bangun dan bersiap sedia untuk ke surau..setiap hari dia akan buat macam tue..wah hebat, dan baik akhlaknya ;)
zuha : yer..senior kita dulu sangat matured orangnya, walaupun umur diaorang tua setahun dari kita
aku : betul..rasa mcm diaorang tue dah besar dan mcm pelajar universty, tp sekarang dah x nampak karektor
macam tue dekat sekolah..susah nak cari pelajar yg hebat ( akan diusahakan juga..bukan tak der langsung, tp kurang )
zuha : senior sheeda tue ada kat mana sekarang ?
aku : ntahlah..saya minat dia dari jauh jer, dia x pernah tahu pun..dulu adalah cari friendster dia, masa tue dia tengah belajar medic, kat mana tak tahu..pastu ada juga friend dengan  fb kawan2 dia..tp dia x der fb ..
zuha : mesti dia dah berjaya skarang
aku : rasanya la..apepun masa zaman sekolah kita dulu, kita minat orang yg hebat akhlak dan agamanya, x salah rasanya, dan dia tak pernah tahu kita minat dia ( inilah namanya jihad melawan perasaan suka pada seseorang pada masa yg belum sesuai, bermujahadah !!)

...................................................................................................................................................................
buat aku terfikir,,tp kenapa pelajar aku yg dua orang nie..minat dan sanggup menyerah diri pada "lelaki " yang tak "hebat :----> pelajar lelaki yg suka ponteng kelas, ponteng solat, ayat sana-sini, pegang sana-sini dan malas belajar ?pelik... bila ditanya, mereka kata " suara dia best cikgu " =,=..hanya kerana suara ?

pelajar ini akhrnya digantung sekolah selama tiga hari, semoga mereka diberi pengajaran dan belajar dari kesilapan, semoga hati mereka diri petujuk..semoga mereka lebih menghargai diri sendiri.

No comments: